„Danie wspólnych chwil”
Podczas spotkania z seniorami funkcjonariuszka przedstawiła podział oszustw na te z wykorzystaniem kontaktu telefonicznego, wiadomości tekstowych, kradzieże i oszustwa w kontakcie bezpośrednim oraz te z wykorzystaniem internetu. To, że podawanie się za krewnych, policjantów czy pracowników administracyjnych to najczęściej stosowane metody przez oszustów, których często ofiarami padają osoby starsze bądź mieszkające samotnie.
Policjanta przytoczyła liczne przykłady działania oszustów oraz stosowanych przez nich metod socjotechnicznych oraz opisała mechanizm ich działania. Sprawcy działają na podświadomość, wywierają presję czasu, robią wszystko aby nie dać czasu na analizowanie sytuacji, tylko na działanie pod wpływem emocji.
Policjantka przestrzegała, aby w żadnym wypadku nie ufać nieznajomym, weryfikować wszelkie usłyszane informacje z osobami najbliższymi czy sąsiadami. Ponadto nie należy udzielać informacji na swój temat, nie podawać danych osobowych, aby nie doszło do utraty tożsamości, a tym bardziej nie informować o ilości posiadanej w domu gotówki lub kosztowności. W takich i podobnych sytuacjach, jeśli są wątpliwości należy niezwłocznie powiadomić Policję i przekazać treść rozmowy.
Na koniec każdy uczestnik spotkania otrzymał ulotki i broszury informacyjne „Jak nie dać się oszukać i chronić swoje oszczędności” oraz krótki poradnik. Nie zabrakło też własnych spostrzeżeń i doświadczeń, którymi seniorzy chętnie się podzielili, aby ustrzec innych przed niebezpiecznymi sytuacjami w życiu codziennym.
sierżant sztabowy Ewelina Semeniuk